22 Aralık 2014 Pazartesi

İş kurmak: Fikir aşaması

Fikir bulmak
Kendi işinizi kurmak istiyorsunuz… Peki, bir sonraki adımda ne yapacaksınız? İşte en iyi fikri nasıl bulacağınızla ilgili ipuçları   

İnsanların birçoğu iş kurmanın gizemli bir süreç olduğuna inanır. İnsanlar kendi işlerini kurmak ister ancak atmaları gereken ilk adımları bilmezler. Bu makalede iş kurmanın ilk adımlarından biri olan fikir aşamasından bahsedeceğiz.

Başlamadan önce bir noktayı netleştirelim: insanlar iş fikirlerini ne zaman hayata geçirecekleri ile ilgili kararsızlık yaşarlar. Gerçek şu ki kötü zaman diye bir şey yoktur. İnsanların parası vardır ve bu parayı nasıl harcayacaklarını düşünürler. Ancak zorlu veya belirsiz ekonomik dönemlerde harekete geçmek daha akıllıca olacaktır. Dersinize iyi çalışırsanız talep yaratabilir ve dikkat çekebilirsiniz. Zorlu veya belirsiz dönemlerde insanların birçoğu iş kurmaktan kaçınacağı için sizin işletmeniz kolaylıkla fark edilecektir.

Herkesin kritik olan ilk adımı atmamakla ilgili nedenleri vardır. İnsanların birçoğu başlamaktan, belirsizliklerden veya başarısızlıktan ve hatta başarıdan korkar. Başkaları da sıfırdan başlamak zorunda olduğunu düşünür ve daha önce hiç kimsenin aklına gelmemiş bir yenilik bulmaya çalışır. Başka bir ifadeyle tekerleği yeniden keşfetmeleri gerekiyormuş gibi düşünürler.

Bill Gates veya Steve Jobs gibi teknoloji dehası değilseniz tekerleği yeniden icat etmeye çalışmak zaman kaybından başka bir şey olmayacaktır. Şu soruları cevaplayın: “Bu ürünü nasıl geliştirebilirim?” veya “Bu ürün daha iyi hale nasıl getirebilir veya farklılaştırılabilir?” veya basitçe “Pazar payı alma şansım var mı?”

Yaratıcı yönünüzü harekete geçirin

Fikir bulma sürecine nasıl başlayacaksınız? Öncelikle bir kağıt alın ve en üste “hakkımdakiler” yazın. Kendinizle alakalı beş ila yedi arası özellik yazın. Yapmaktan keyif aldığınız şeyleri veya başarılı olduğunuz alanları yazabilirsiniz. Mesela şu şekilde olabilir: “ İnsanlarla aram iyidir, çocukları severim, kitap okumayı severim, bilgisayarları severim, matematiğim iyidir, pazarlama konseptleri yaratma konusunda iyiyimdir, problem çözücüyümdür”. Mantıklı olması gerekmiyor, sadece aklınıza gelenleri yazın. Listenizi yaptıktan sonra bunları numaralandırın.

Kağıdın diğer tarafına da başarısız olduğunuzu düşündüğünüz veya yapmaktan hoşlanmadığınız şeyleri yazın. Pazarlama konseptleri konusunda başarılı olabilirsiniz ancak insanlarla iletişim kurmaktan hoşlanmıyor, seyahatleri sevmiyor veya sunum yapmayı beceremiyor olabilirsiniz. Detaylı düşünmeyin sadece yazın. Bitirdiğiniz zaman kendinize şunu sorun: “Özel hayatımı daha iyi hale getirebilecek üç ila beş arası ürün veya hizmet olsaydı bunlar neler olurdu?”. Hayatınızı kolaylaştıracağını veya güzelleştireceğini düşündüğünüz, sizi daha üretken veya etkili yapacak veya en basiti size zaman kazandıracak ürünleri veya hizmetleri belirleyin.

Daha sonra aynı soruyu iş yaşantınızla ilgili sorun. İş yaşantınızla ilgili sevdiğiniz ve sevmediğiniz şeyleri ve aynı zamanda insanların sevdiğiniz ve sevmediğiniz özelliklerini düşünün. Son olarak da kendinize neden bir iş kurmak istediğinizi sorun. Listenizi gözden geçirin ve sevdiğiniz veya başarılı olduğunuz alanlarla ilgili bir işe ihtiyaç var mı tespit edin.

İşte bir ihtiyacı görmek ve ihtiyacı karşılamakla ilgili bir hikaye: Bundan yıllar önce California eyaletinin Irvine şehrindeki iş bölgesinde çok fazla fast-food restoranı yoktu. Restoranların birçoğu şehrin başka noktasındaydı. Irvine’deki iki genç adam öğle yemeğinden dolayı sürekli şikayet ediyordu çünkü uygun fiyatlı seçenek sayısı oldukça azdı. Tabi ki belli yerlerde yemek alanları vardı ancak park yerleri çok küçüktü ve beklemek can sıkıcıydı.

Bir gün öğle yemeği problemiyle ilgili konuşurken bir tanesinin aklına bir fikir geldi. Birçok insanın yapmadığı bir şey yaptılar. Yemek dağıtımı işine başladılar.

Bugüne dek 15 milyondan fazla insana hizmet verdiler. Buldukları fikir ne orijinaldi ne de karışıktı. Rekabet arttığı halde hala çok iyi iş yapıyorlar. Ve bütün bunlar birbirlerinin şikayetlerini dinledikten ve sorunu çözmek için bir şey yapmaya karar verdikten ortaya çıktı. Kısa olan öğle yemeği zamanı birçok çalışanın en büyük problemiydi. Bazıları sadece 30 dakikaydı ve bu zaman aralığında dışarı çıkmak, öğle yemeği yemek ve geri dönmek neredeyse imkansızdı. Sonuçta bu genç girişimciler de bu ihtiyacı karşılayabileceklerini düşündüler ve harekete geçtiler.

Kendi ihtiyaçlarınızı ( iş arkadaşlarınızın, ailenizin veya arkadaşlarınızın ) göz önünde bulundurarak fikirler üretebilirsiniz. Mantıklı olan bir sürü iş fikri vardır. Yapmanız gereken tek şey bunları araştırmak ve öğrenmektir.

İlham verici anlar

İlham her yerdedir. İşte klasik bir hikaye daha: DVD’yi geç teslim ettiğiniz için ekstra para ödemek zorunda kaldınız mı? Reed Hastings, DVD’yi geç teslim ettiği için 40 dolar ödemek zorunda kaldığında deliye döndü ve aklına bir fikir geldi. İşte o günden sonra Netflix.com isimli online DVD kiralama hizmeti doğdu. 1999 yılında kurulan Netflix bugün geliri 1.3 milyar dolar olan büyük bir şirket oldu.

Gözünüzü dört açarsanız harika fikirler bulabilirsiniz. Starbucks konseptini yaşadıkları yerlere uyarlayarak ve genişleterek tonlarca para kazanan bir sürü yerli girişimci var. Bu demek oluyor ki test edilen ve onaylanan fikirleri gözden kaçırmamalısınız. Bahçıvanlığı ele alalım. Son birkaç yıldır bahçıvanlık ürünleri ve malzemeleri inanılmaz revaçta. Ancak siz 21. yüzyılda bahçıvanlığın popüler olacağını düşünmemişsinizdir.

Başka bir ifadeyle herhangi bir fikri alarak zamana ve topluma uyarlamaya çalışabilirsiniz. Herhangi bir konsepte kendi yaratıcılığınızı katın. Doğrusunu isterseniz herhangi bir konsepti uyarlamak pek tercih edilen bir seçenek değildir. Ancak başarılı olmak istiyorsanız bu bir gerekliliktir.

Fikrinizin başarılı olup olmayacağına karar vermenin en iyi yollarından biri de tanıdığınız insanlarla konuşmaktır. Bu bir iş fikriyse iş arkadaşlarınızla ve meslektaşlarınızla konuşun. Fikirlerinizi aileniz veya arkadaşlarınızla paylaşın. İnsanların fikrinizi çalmasından korkmayın. Bütün detayları vermek zorunda değilsiniz sadece genel konseptten bahsedin.

Sadece yapın

Kendiniz için doğru olan iş kafanızda şekillenmeye başlamıştır. Unutmayın ki bir iş kurmak gözünüzde büyüttüğünüz kadar zor değildir. Tabi ki kolayda değildir ancak birçok insanın düşündüğü gibi karmaşık veya korkutucu değildir. Adım adım ve mantıklı olması gereken bir süreçtir. İlk adım: ne yapmak istediğinize karar verin. Ne yapmak istediğinize karar verdikten sonra insanlarla konuşun ve şunu sorun: “ Bu ürünü veya hizmeti alır mısınız ve/veya kullanır mısınız ve bu ürün veya hizmet için ne kadar ödersiniz?”.

Şunu aklınızdan çıkarmayın ki etrafınızdaki insanların birçoğu sizi cesaretlendiremeyecek ve hatta bazıları cesaretinizi kıracak. Bazıları size en iyi dileklerini iletecek ve sadece sonuçları görmek isteyecek. Bazıları cesaretinizden dolayı sizi kıskanacak ve size sinirlenecek. Negatif kişilerin sizi caydırmasına, yolculuğunuzu başlamadan bitirmesine asla izin vermeyin.

Kendiniz için doğru olan işe karar verdikten sonra sabırlı olmanız gerekecektir. Kendi işinizi kurmak için çıktığınız bu yolculukta hiç olmadığı kadar çok “hayır” duyacaksınız. Üzerinize alınmayın, hayırları umursamayın ve başka kişilerle yolunuza devam çünkü eninde sonunda “evet” diyen birileri çıkacaktır.

Duyacağınız en yaygın endişelerden biri risk olacaktır. Herkes size kendi işinizi kurmanın çok riskli olduğunu söyleyecektir. Tabi ki riskli ancak hayatın kendisi de risk değil mi? Ayrıca aptalca riskler ve hesaplanmış riskler arasında fark vardır. Yapacağınız şeyi dikkatli bir biçimde düşünürseniz, ihtiyaç olduğunda yardım alırsanız ve soru sormaktan asla vazgeçmezsiniz riski hafifletirsiniz.

Risk endişesinin sizi durdurmasına izin vermeyin. Kendinize neyi riske attığınızı sorun. Ve riski değerlendirin. Nelerden vazgeçiyorsunuz? İşler kötü giderse neler kaybedebilirsiniz? Paranızın yetmeyeceği hiçbir riske girmeyin.  Evinizi, ailenizi veya sağlığınızı riske atmayın. Kendinize şu soruyu sorun: “İşler ters giderse şu anki durumumdan daha kötü hale gelir miyim?”. Tek kaybedeceğiniz biraz zaman, enerji ve paraysa o zaman riske etmeye değecektir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Blogger tarafından desteklenmektedir.

© 2011 Hey Bi Fikrim Var , AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena